Blog

Een moderne verrijzenis

bijdrage door Hubert Van de Vijvere
foto’s: Copyright Oscar Tyssen

glasraam ‘Verrijzenis’, 250 x 80 cm

Dit glasraam werd voor het eerst getoond in1962 op de tentoonstelling ‘Gewijde Kunst in Vlaanderen’ in het stedelijk museum van Sint-Niklaas. In 1965 stond het ook op de internationale tentoonstelling ARS SACRA NOVA die plaats vond in de Heilig Kruiskerk in Zwijndrecht.

Het was de tijd van het Tweede Vaticaans Concilie, toen de katholieke kerk bezig was met een “aggiornamento”, een complexe reeks veranderingen om meer aansluiting te vinden bij de moderne mens en de ontwikkelingen in de maatschappij. Deze evolutie leidde er ook toe dat kunstenaars voor het ontwerpen en uitvoeren van nieuwe beeldende kunst voor kerkgebouwen niet meer strikt gebonden waren aan de regels die voorheen golden en die zeer beperkend waren.

Het glasraam stelt de verrezen Christus voor in een stijl die tussen het abstracte en het figuratieve navigeert. Het is een sleutelwerk in het oeuvre van Staf Pyl, omdat hij het helemaal vrij heeft kunnen bedenken en realiseren. Staf De Smedt, toenmalig onderpastoor van de kerk in Zwijndrecht, zelf ook kunstenaar en curator van de ARS SACRA NOVA tentoonstelling, stond in nauwe verbinding met hem tijdens dat creatieproces. Hij heeft dit glasraam ook aangekocht. De hierbij getoonde schetsen geven een inkijk in het denk- en ontwerpproces.

Ontwerpschets glasraam ‘verrijzenis’

Het is een van de vroege werken waarin Staf Pyl zo duidelijk zijn eigen mogelijkheden als modern kunstenaar-glazenier ten volle kon etaleren: zijn kenmerkende manier van schilderen en tekenen met glas en lood als gelijkwaardige elementen. De krachtige lang uitgetrokken Christusfiguur, symbool van opstanding uit de dood,  wordt vormgegeven in een complexe puzzel van loodlijnen en -vlakjes, doorweven met roodgloeiende staafjes en andere kleine geometrische elementen tegen de achtergrond van een subtiele glasmozaïek van warm licht in alle mogelijke tinten van geel, oranje en roodbruin.

Ook inhoudelijk is en blijft dit voor mij een belangrijk werk. Ondanks de ontkerkelijking van onze maatschappij blijft dit “beeld”  betekenis houden als symbool van de opstanding van de hedendaagse mens van goede wil die bevrijd van strikte levenspatronen maar daardoor ook met een grotere verantwoordelijkheid in wereld staat en die zowel de diepmenselijke als de authentiek christelijke waarden als leidraad aanhoudt en in praktijk tracht te brengen.

Toen Staf De Smedt destijds het glasraam aan de stad Sint-Niklaas wou schenken om het te laten inbouwen in het nieuwe crematoriumgebouw, bleek dat Staf Pyl na veel discussie bereid zou geweest zijn om de naam te veranderen in “De Mens”, alsof hij aanvoelde dat deze verschuiving van betekenis kon aansluiten bij de veranderende tijd. Jammer genoeg is dat project niet doorgegaan.

Voor tentoonstelling van het werk in een religieuze context bleef de oorspronkelijke titel “Verrijzenis” behouden.

Het werk dat nog altijd in het bezit van de familie De Smedt is, zou zeker een plaats verdienen in een openbare ruimte, zodat een breed publiek het kan blijven bewonderen. 

Spotlight op een glasraam: de stadsbibliotheek van Sint-Niklaas

bijdrage door Oscar Tyssen
foto’s: Copyright Lieven Nollet & Oscar Tyssen

Het grootste deel van de mensen die de Bib bezoeken komen enkel voor de uitwisseling van hun boeken of tijdschriften en blijven op het gelijkvloers. Enkelingen wagen het toch hoger; meestal om een bezoek te brengen aan de toiletten , de Reynaert- of Conferentiezaal of de afdeling kunstboeken. Of je nu met de lift of te voet het trappenhuis opgaat, vanaf de tweede verdieping kom je in contact met het schitterende glasraam van Staf Pyl.

Bij vroegere rondleidingen stelde ik vast dat ten eerste: weinigen weten dat dit werk van voornoemde kunstenaar stamt en ten tweede: weinigen een idee hebben wat het voorstelt. Geen enkele verwijzing aan het glasraam maakt melding van deze informatie .

Met onderstaande beschrijving wil ik deze leemte invullen.
Het is de “Kommissie voor Schone Kunsten” die in 1976 voorstelde om een kunstglasraam te plaatsen in de trapzaal op de eerste verdieping van de nieuwe bibliotheek. Voor de uitvoering werd aan Staf Pyl gedacht.
In de jaren ‘70 was deze kunstenaar en glazenier qua ontwerp en uitvoering in topvorm. Hij wilde ook bewijzen dat hij deze belangrijke opdracht aankon; zeker voor zulk een belangrijk gebouw als de nieuwe Stadsbibliotheek die pas in het najaar van 1976 in gebruik was genomen.

Het ontwerp dat hij in 1977 hiervoor maakte bestond uit een drieluik, uitgevoerd als een indrukwekkende “Boom van kennis” die dooreen de verschillende verdiepingen zou ‘doorgroeien’.

Hiervoor zouden er glasramen worden geplaatst
op de drie verdiepingen. Het onderste luik (links) laat aan de voet van de boom een massa rondslingerende letters zien.

Deze letters groeien uit tot woorden zoals bladeren van een boom. De volgende begrippen zijn leesbaar:

WETEN

VRAGEN

AARDE

TAAL

LEVEN

LIEFDE

DOOD

GOD

KENNIS

Op het bovenste luik gaat de boomvorm over in datgene wat we uit deze ervaring en kennis zelf meedragen: datgene dat de mens vormt tot een eigen persoonlijkheid en zijn verantwoording voor omgeving en medemens

Op dit luik kan men goed zien hoe Staf Pyl een deel van het ontwerp nog verschillende keren heeft aangepast en herschikt.

Pas in 1977 kreeg het uitgevoerde ontwerp een gunstig advies. Toch rezen er nog problemen met de financiering van het totaalproject. Hierdoor kon enkel maar het middendeel van het drieluik in uitvoering worden gegeven. Uiteindelijk werd op 30 december 1977 de aankoop van dit deel door de toenmalige gemeenteraad goedgekeurd voor de som van 800.000Bfr (voor het glasraam 700.000Bfr en 100.000Bfr voor het stalen raam waarin het is opgehangen). Staf Pyl heeft dit middenluik dan uitgevoerd en geplaatst in 1978. Afmetingen van dit middendeel zijn 185cm br x 370cm h. In bijlage tonen we een aantal foto’s van dit luik in zijn huidige toestand op de tweede verdieping van de Bib.

Op de eerste en derde verdieping is er nog altijd een lege glasruimte, die normaal voorzien waren voor de andere delen. Het was wel altijd de bedoeling van het stadsbestuur om ook de twee overblijvende delen op een later tijdstip te laten uitvoeren. Spijtig genoeg is het er nooit van gekomen.

Wat brengt de toekomst voor dit glasraam?
Normaal is het de bedoeling dat de huidige Bib wordt afgebroken en een nieuw bibliotheekgebouw op het Heymanplein moet verschijnen in de periode 2024/2025. Hopelijk neemt het huidige stadsbestuur de nodige voorzorgen en voorziet het in een herbestemming van dit glasraam op een mooie en zichtbare
plaats.

Dit erfgoed moet dringend bewaard en in ere hersteld. Zeker voor zulk een belangrijke kunstenaar als Staf Pyl.